-
PLUSWINKEL
Nu ook:
Aanbieding
Lofoten, Spitsbergen en de Noordkaap
Adembenemend mooie Pluscruise
met onder meer optredens aan boord van Nurlaila Karim
Stelling: buren moeten meer rekening met elkaar houden!
Door:
Nederlanders klagen steeds meer over hun buren. De klachten gaan vooral over krijsende baby's, rokende barbeceus en gillende katten. Wat vindt u? Moeten buren meer rekening met elkaar houden of moeten we toleranter worden? Stem en geef uw mening!
Nederlanders klagen steeds meer over hun buren. De klachten gaan vooral over krijsende baby's, rokende barbeceus en gillende katten. Wat vindt u? Moeten buren meer rekening met elkaar houden of moeten we toleranter worden? Stem en geef uw mening!
Om te kunnen reageren dient u eerst in te loggen:
Gepost door docklane op Maandag 26 Juli 2010 15:13:15
is zeker waar! zeker in de zomerperiode denken buren dat ze ongestraft kunnen bbq-en (walgelijke stank) en 's-avonds lekker lang buiten kunnen zitten praten (luid), ze vergeten echter dat er buren zijn die moeten werken, en ja die mensen betaan nog. En dan ben je al snel een vervelend iemand (laat ik het netjes zeggen) als je vraagt of het anders kan.
Reageer op deze reactieGepost door martin1 op Woensdag 28 Juli 2010 08:32:18
Vroeger was het heel normaal dat buren rekening hielden
met elkaar.Nu moet volgens velen alles maar kunnen en zijn buren soms ronduit asociaal en egoistisch en weigeren soms hun kinderen terecht te wijzen op hun a sociaal gedrag ,vernielzucht en lastigvallen van mensen op z.g. hangplekken.
Reageer op deze reactiemet elkaar.Nu moet volgens velen alles maar kunnen en zijn buren soms ronduit asociaal en egoistisch en weigeren soms hun kinderen terecht te wijzen op hun a sociaal gedrag ,vernielzucht en lastigvallen van mensen op z.g. hangplekken.
Gepost door bert jansen op Donderdag 29 Juli 2010 00:46:55
Ik ben het ook zat , al die herrie om je heen, nooit eens lekker rustig in de tuin een boek lezen.
Als ik de loterij win koop ik een mooi vrijstaand huis, niet ver van de bewoonde wereld.
Reageer op deze reactieAls ik de loterij win koop ik een mooi vrijstaand huis, niet ver van de bewoonde wereld.
Gepost door hoofdweg op Donderdag 29 Juli 2010 08:00:51
Het is niet zo moeilijk een beetje aandacht voor de omgeving en op een normale manier met elkaar omgaan zal jezelf ook helpen als er bij jou thuis iets fout gaat waar de buren even last van hebben.
Dan is daar ook begrip voor.
Reageer op deze reactieDan is daar ook begrip voor.
Gepost door rondie op Donderdag 29 Juli 2010 08:16:37
Ik begrijp dat er meer word geklaagd! In mijn beleving zijn de kinderen van deze tijd misschien net zo luidruchtig buiten als in mijn tijd ( 70er en 80er jaren) maar ouders stellen geen grenzen meer. Kinderen hoeven dus al heel jong nooit rekening te houden met de buren. Ik woon met m'n partner tussen de kinderen: links, rechts en achter grenzen de tuinen aan kindertuinen met heel veel speeltoestellen waar dan ook nog eens vriendjes op af komen......
Wij hebben een keer ( links) gevraagd of de ouders een beetje rekening met ons zouden willen houden maar dat viel niet goed. Dus gaan we nu maar fietsen of een dagje weg als het heel erg is.
Reageer op deze reactieWij hebben een keer ( links) gevraagd of de ouders een beetje rekening met ons zouden willen houden maar dat viel niet goed. Dus gaan we nu maar fietsen of een dagje weg als het heel erg is.
Gepost door bertvaneck op Donderdag 29 Juli 2010 08:21:00
Ik vraag mijn weleens af vroeger was het toen zo stuk beter?? ik kan mijn nog heel goed herinneren de tijd dat men voor de deur zat te kaarten was het toen zo rustig nee zeker niet je had ook veel meer grote gezinnen met kinderen die op straat speelde ik denkt dat de mensen tegenwoordig een korter lont je hebben gekregen het zal mijn toch niks uit maken als de buren een keer extra B>B>Q doen wees eens wat meer flexiebel dan word het veel leefbaarder vrg Bert van Eck uit een warm Spanje vandaan waar ook veel word B>B>Q
Reageer op deze reactieGepost door amdammers op Donderdag 29 Juli 2010 09:50:08
Ieder mens heeft officiel het grond-recht om in zijn eigen huis zelf te bepalen waarnaar hij/zij wil luisteren. Dat houdt automatisch in dat je dus moet zorgen dat je je geluid binnen je eigen muren houdt opdat de anderen er geen last van hebben. Jij hebt op jouw beurt dan ook geen last van de anderen.
Ook voor afval geldt het zelfde: Uit eigen belang moet je rekening houden met anderen, anders hebben anderen ook het recht geen rekening met jou te houden.
Reageer op deze reactieOok voor afval geldt het zelfde: Uit eigen belang moet je rekening houden met anderen, anders hebben anderen ook het recht geen rekening met jou te houden.
Gepost door jos de groot op Donderdag 29 Juli 2010 09:53:49
Burencontact moet eigenlijk heel gewoon zijn. Dan kan er gepraat worden over problemen. Tegenwoordig heeft niemand meer tijd om met elkaar om te gaan en is het ieder voor zich, waardoor je ongewenste situaties krijgt. Wij zijn 71 jaar en hebben nog nooit problemen met de buurt gehad. En mocht de jeugd wat te lawaaierig worden, dan was een waarschuwing altijd voldoende.
Reageer op deze reactieGepost door joopjohn op Donderdag 29 Juli 2010 10:00:45
mensen moeten wel de regels aanhouden die bepaald zijn door de gemeenten .en niet zomaar wat gaan doen,zonder overleg,en dan maar zeggen, bent u het er niet mee eens ,gaat u maar naar de rijdende rechter
Reageer op deze reactieGepost door bertvaneck op Donderdag 29 Juli 2010 10:18:13
Burencontact moet eigenlijk heel gewoon zijn. Dan kan er gepraat worden over problemen. Tegenwoordig heeft niemand meer tijd om met elkaar om te gaan en is het ieder voor zich, waardoor je ongewenste situaties krijgt. Wij zijn 71 jaar en hebben nog nooit problemen met de buurt gehad. En mocht de jeugd wat te lawaaierig worden, dan was een waarschuwing altijd voldoende.ben het helemaal met u eens bij ons komen de buren het zeggen als men een feest hebt en dan heeft geen mens problemen leef en laat leven vrg bert
Reageer op deze reactieGepost door marijed op Donderdag 29 Juli 2010 11:10:32
Naast me woont een man die het iedere keer heel benauwd heeft,en daardoor weinig aan zijn tuin kan doen.
Tot mijn grote ergenis gingen de omringende buren hun klikobakken daar neer zetten. Ik heb er wat van gezegd en zijn tuin weer onkruid vrij gemaakt.Ik vind wel dat ze hun klikobak in hun eigen tuin moeten zetten. Ik werd hier niet echt vriendelijk door aangekeken.Je ga je vuil toch niet bij iemand anders in de tuin zetten? Ik ga verder met de tuin van de buurman,hij heeft veel te grote struiken in zijn tuin staan die geknipt moeten worden. Maar dan zie je niemand.
Reageer op deze reactieTot mijn grote ergenis gingen de omringende buren hun klikobakken daar neer zetten. Ik heb er wat van gezegd en zijn tuin weer onkruid vrij gemaakt.Ik vind wel dat ze hun klikobak in hun eigen tuin moeten zetten. Ik werd hier niet echt vriendelijk door aangekeken.Je ga je vuil toch niet bij iemand anders in de tuin zetten? Ik ga verder met de tuin van de buurman,hij heeft veel te grote struiken in zijn tuin staan die geknipt moeten worden. Maar dan zie je niemand.
Gepost door philomena op Donderdag 29 Juli 2010 11:13:54
Er wordt veel gepraat over vroeger was het beter. "Vroeger" zo rond 1965/1970 zaten wij met een groep naast de flat naar de top40 van Veronica te luisteren en dat ging niet zachtjes. Wij zaten onder de ramen van de mensen die in de hoekwoningen van de flat woonden. Achteraf gezien hadden wij daar niet eens erg in.Maar nooit een onvertogen woord van deze mensen. Misschien moeten we nu met z'n allen wat flexibel zijn. Doe de tuindeur dicht, zoek een parkje op en lees daar een boek. En nodig deburen eens uit als U gaat bbq-en, misschien helpt het.
Reageer op deze reactieGepost door dutch-lion op Donderdag 29 Juli 2010 12:50:31
Het probleem is volgens mij tweeledig: 1. er wordt steeds minder rekening gehouden met elkaar, 2. we wonen te dicht op elkaar.
Ik heb er geen probleem mee als er overdag wat (geluids)overlast is, maar 's avonds na 22.00 uur moet het rustig zijn. Mensen die dan buiten zitten zouden met gedempte stemmen moeten praten en natuurlijk geen radio of TV buiten aan.
Tegenwoordig gaan kleine kinderen pas rond een uur of 23.00 naar bed en bij mooi weer zijn ze vaak zeer luidruchtig aanwezig.
Jongeren beginnen vaak pas om 22.00 uur en het is niet ongebruikelijk dat er tot 1.00 of 2.00 uur 's nachts wordt gepraat, gedronken en gerookt.
Als je dan je slaapkamerramen verplicht moet sluiten vanwege de rook- en geluidsoverlast van de buren (die niet eens asociaal zijn, maar toch onvoldoende rekening houden met de rest van de buurt) dan is dat een grote ergernis.
Reageer op deze reactieIk heb er geen probleem mee als er overdag wat (geluids)overlast is, maar 's avonds na 22.00 uur moet het rustig zijn. Mensen die dan buiten zitten zouden met gedempte stemmen moeten praten en natuurlijk geen radio of TV buiten aan.
Tegenwoordig gaan kleine kinderen pas rond een uur of 23.00 naar bed en bij mooi weer zijn ze vaak zeer luidruchtig aanwezig.
Jongeren beginnen vaak pas om 22.00 uur en het is niet ongebruikelijk dat er tot 1.00 of 2.00 uur 's nachts wordt gepraat, gedronken en gerookt.
Als je dan je slaapkamerramen verplicht moet sluiten vanwege de rook- en geluidsoverlast van de buren (die niet eens asociaal zijn, maar toch onvoldoende rekening houden met de rest van de buurt) dan is dat een grote ergernis.
Gepost door Bert Ettema op Donderdag 29 Juli 2010 12:56:59
De vraagstelling is te ongenuanceerd.
1 niet alle buren worden asocialer
2 het valt niet altijd mee
er moeten volgens mij meer antwoorden mogelijk zijn om een juist beeld te krijgen.
Ik ben het eens met het feit dat buren rekening moeten houden met elkaar.
Reageer op deze reactie1 niet alle buren worden asocialer
2 het valt niet altijd mee
er moeten volgens mij meer antwoorden mogelijk zijn om een juist beeld te krijgen.
Ik ben het eens met het feit dat buren rekening moeten houden met elkaar.
Gepost door dutch-lion op Donderdag 29 Juli 2010 13:03:09
Het probleem is volgens mij tweeledig: 1. er wordt steeds minder rekening gehouden met elkaar, 2. we wonen te dicht op elkaar.
Ik heb er geen probleem mee als er overdag wat (geluids)overlast is, maar 's avonds na 22.00 uur moet het rustig zijn. Mensen die dan buiten zitten zouden met gedempte stemmen moeten praten en natuurlijk geen radio of TV buiten aan.
Tegenwoordig gaan kleine kinderen pas rond een uur of 23.00 naar bed en bij mooi weer zijn ze vaak zeer luidruchtig aanwezig.
Jongeren beginnen vaak pas om 22.00 uur en het is niet ongebruikelijk dat er tot 1.00 of 2.00 uur 's nachts wordt gepraat, gedronken en gerookt.
Als je dan je slaapkamerramen verplicht moet sluiten vanwege de rook- en geluidsoverlast van de buren (die niet eens asociaal zijn, maar toch onvoldoende rekening houden met de rest van de buurt) dan is dat een grote ergernis.
Reageer op deze reactieIk heb er geen probleem mee als er overdag wat (geluids)overlast is, maar 's avonds na 22.00 uur moet het rustig zijn. Mensen die dan buiten zitten zouden met gedempte stemmen moeten praten en natuurlijk geen radio of TV buiten aan.
Tegenwoordig gaan kleine kinderen pas rond een uur of 23.00 naar bed en bij mooi weer zijn ze vaak zeer luidruchtig aanwezig.
Jongeren beginnen vaak pas om 22.00 uur en het is niet ongebruikelijk dat er tot 1.00 of 2.00 uur 's nachts wordt gepraat, gedronken en gerookt.
Als je dan je slaapkamerramen verplicht moet sluiten vanwege de rook- en geluidsoverlast van de buren (die niet eens asociaal zijn, maar toch onvoldoende rekening houden met de rest van de buurt) dan is dat een grote ergernis.
Gepost door Bert Ettema op Donderdag 29 Juli 2010 13:08:10
Het probleem is volgens mij tweeledig: 1. er wordt steeds minder rekening gehouden met elkaar, 2. we wonen te dicht op elkaar.
Ik heb er geen probleem mee als er overdag wat (geluids)overlast is, maar 's avonds na 22.00 uur moet het rustig zijn. Mensen die dan buiten zitten zouden met gedempte stemmen moeten praten en natuurlijk geen radio of TV buiten aan.
Tegenwoordig gaan kleine kinderen pas rond een uur of 23.00 naar bed en bij mooi weer zijn ze vaak zeer luidruchtig aanwezig.
Jongeren beginnen vaak pas om 22.00 uur en het is niet ongebruikelijk dat er tot 1.00 of 2.00 uur 's nachts wordt gepraat, gedronken en gerookt.
Als je dan je slaapkamerramen verplicht moet sluiten vanwege de rook- en geluidsoverlast van de buren (die niet eens asociaal zijn, maar toch onvoldoende rekening houden met de rest van de buurt) dan is dat een grote ergernis.
Reageer op deze reactieIk heb er geen probleem mee als er overdag wat (geluids)overlast is, maar 's avonds na 22.00 uur moet het rustig zijn. Mensen die dan buiten zitten zouden met gedempte stemmen moeten praten en natuurlijk geen radio of TV buiten aan.
Tegenwoordig gaan kleine kinderen pas rond een uur of 23.00 naar bed en bij mooi weer zijn ze vaak zeer luidruchtig aanwezig.
Jongeren beginnen vaak pas om 22.00 uur en het is niet ongebruikelijk dat er tot 1.00 of 2.00 uur 's nachts wordt gepraat, gedronken en gerookt.
Als je dan je slaapkamerramen verplicht moet sluiten vanwege de rook- en geluidsoverlast van de buren (die niet eens asociaal zijn, maar toch onvoldoende rekening houden met de rest van de buurt) dan is dat een grote ergernis.
Gepost door Bert Ettema op Donderdag 29 Juli 2010 13:10:00
Helemaal mee eens, maar dat bewijst eens te meer dat de vraagstelling uitgebreider moet, ik hou niet van enquetes waar ik alleen maar ja of nee moet antwoorden.
Reageer op deze reactieGepost door batukarang op Donderdag 29 Juli 2010 13:58:22
mensen moeten meer verdraagzaam zijn, deze eigenschap is op de één of andere manier gewoon weggeveegd doordat "men" denkt dat je je dan slap opstelt of dat je alles maar moet kunnen zeggen, en dat is in mijn ogen niet zo. op z'n tijd moet je je grenzen bepalen, maar in vele dingen is men aan het doorslaan, er is geen balans meer, en verdaagzaamheid leer je vanuit je jeugd
Reageer op deze reactieGepost door mooimeisje op Donderdag 29 Juli 2010 14:28:34
woon naast een gezin met 2 kinderen 8 en 6 jaar oud maar wat de kinderen voor taal uitslaan en naar je lopen te schelden is echt bij de beesten af tegen de ouders mag je er niets van zeggen dan ben je een oude zeur maar de moeder loopt heel de dag als de kinderen thuis zijn te schellen en tieren gewoon hopeloos gezin ze houden echt geen rekening met de naaste buren ben nu heel blij dat ze voor 4 weken vertrokken zijn hebben wij tenminsten rust en daar genieten we ook van als we thuis zijn je weet dan niet waar je bent zo rustig is het nu wij werken beiden nog maar ik ben s'middags altijd thuis vroeger was het echt heel anders veel gezelliger lekker op straat spelen maar helaas dat mag tegenwoordig niet meer
Reageer op deze reactieGepost door batukarang op Donderdag 29 Juli 2010 14:38:50
woon naast een gezin met 2 kinderen 8 en 6 jaar oud maar wat de kinderen voor taal uitslaan en naar je lopen te schelden is echt bij de beesten af tegen de ouders mag je er niets van zeggen dan ben je een oude zeur maar de moeder loopt heel de dag als de kinderen thuis zijn te schellen en tieren gewoon hopeloos gezin ze houden echt geen rekening met de naaste buren ben nu heel blij dat ze voor 4 weken vertrokken zijn hebben wij tenminsten rust en daar genieten we ook van als we thuis zijn je weet dan niet waar je bent zo rustig is het nu wij werken beiden nog maar ik ben s'middags altijd thuis vroeger was het echt heel anders veel gezelliger lekker op straat spelen maar helaas dat mag tegenwoordig niet meer
kinderen weten niet beter als ze nooit gecorrigeerd worden door de ouders, vroeger had je nog een sociale verantwoording, ook tegenover andermans kinderen. de kinderen werden vroeger niet alleen maar door de ouders opgevoed, maar ook door opa en oma, ooms en tantes en de buurt. samen voedt je de kinderen tot een evenwichtig gezond kind, tegenwoordig mag je zo wie zo geen "commentaar"leveren naar andermans kind, het is toch in het belang van het kind? nee, de ouders denken dat het als negatief beschouwd wordt, i.p.v. gezamelijke verantwoording
Reageer op deze reactiekinderen weten niet beter als ze nooit gecorrigeerd worden door de ouders, vroeger had je nog een sociale verantwoording, ook tegenover andermans kinderen. de kinderen werden vroeger niet alleen maar door de ouders opgevoed, maar ook door opa en oma, ooms en tantes en de buurt. samen voedt je de kinderen tot een evenwichtig gezond kind, tegenwoordig mag je zo wie zo geen "commentaar"leveren naar andermans kind, het is toch in het belang van het kind? nee, de ouders denken dat het als negatief beschouwd wordt, i.p.v. gezamelijke verantwoording
Gepost door dijkstrajl op Donderdag 29 Juli 2010 15:09:35
Er wordt inderdaad nogal eens te weinig rekening gehouden met de buren. Het moet maar kunnen en het rekening houden met elkaar is in onze maatschappij aan het verdwijnen. We kunnen het echter keren door zelf het goede voorbeeld te geven en tactisch mensen aanspreken.Een kwestie van positief denken.
Reageer op deze reactieGepost door borvin op Donderdag 29 Juli 2010 15:22:10
We kunnen inderdaad best een beetje meer rekening met elkaar houden. Een feestje moet kunnen maar tegen 1 uur moet je het geluid wat dimmen en zeker niet meer hard pratend en lachend buiten blijven zitten. Er zijn mensen die moeten werken de volgende dag of oudere mensen die hun slaap nodig hebben. Binnen verder feestvieren en praten kan net zo gezellig zijn.
Reageer op deze reactieGepost door hansvangorkum op Donderdag 29 Juli 2010 15:37:05
Hoezo wonen we dichter op elkaar?
De huizen staan toch nog steeds zo dicht naast elkaar en boven elkaar als vroeger? Wel zijn de meeste huizen tegenwoordig goed geisoleerd.We moeten niet zo zeuren en elkaar een beetje de vrijheid geven.Heb je een keertje last van de rook van de BBQ van de buren,trek het je niet aan, je hebt alleen jezelf er maar mee of doe de ramen en deuren dan dicht.Waar wij meer problemen mee hebben zijn de katten van bewoners uit onze straat,die overal maar hun behoeftes doen.De dieren worden 's morgens vroeg de deur uitgezet,baas en bazin gaan werken en de buren zitten met de drollen in hun tuin,lekker fris hoor,vooral met deze temperaturen.(stank,vliegen)
Reageer op deze reactieDe huizen staan toch nog steeds zo dicht naast elkaar en boven elkaar als vroeger? Wel zijn de meeste huizen tegenwoordig goed geisoleerd.We moeten niet zo zeuren en elkaar een beetje de vrijheid geven.Heb je een keertje last van de rook van de BBQ van de buren,trek het je niet aan, je hebt alleen jezelf er maar mee of doe de ramen en deuren dan dicht.Waar wij meer problemen mee hebben zijn de katten van bewoners uit onze straat,die overal maar hun behoeftes doen.De dieren worden 's morgens vroeg de deur uitgezet,baas en bazin gaan werken en de buren zitten met de drollen in hun tuin,lekker fris hoor,vooral met deze temperaturen.(stank,vliegen)
Gepost door marianco op Donderdag 29 Juli 2010 16:03:26
"Wie goed doet, goed ontmoet" en "Beter een goede buur dan een verre vriend". Twee oude, maar oer-hollandse spreekwoorden die men in ere moet houden. Als jezelf het goede voorbeeld geeft, is er m.i. niets of weinig aan de hand. Wij overlopen elkaar als buren niet, maar kunnen wel op elkaar rekenen.
Reageer op deze reactieGepost door Damhuisje op Donderdag 29 Juli 2010 16:44:24
De Bbq's en tuinfeesten gaan tot diep in de nacht, ontzettend vervelend. Het is toch niet te veel gevraagd om de buren die evt. overlast zouden hebben even te waarschuwen of desnoods uit te nodigen(!)dat er een feestje gehouden wordt is er niet meer bij. Kinderen mogen schreeuwen zonder dat de ouders er iets van zeggen. Telefoneren in de tuin is ook heel normaal, hele buurt kan mee luisteren. Rust en gezellig in de tuin een boek lezen is er niet meer bij. Jammer
Reageer op deze reactieGepost door elmar26 op Donderdag 29 Juli 2010 16:50:27
"Wie goed doet, goed ontmoet" en "Beter een goede buur dan een verre vriend". Twee oude, maar oer-hollandse spreekwoorden die men in ere moet houden. Als jezelf het goede voorbeeld geeft, is er m.i. niets of weinig aan de hand. Wij overlopen elkaar als buren niet, maar kunnen wel op elkaar rekenen.
Reageer op deze reactieGepost door elmar26 op Donderdag 29 Juli 2010 16:52:11
Dat is niet altijd waar dat goed doet goed ontmoet.ik heb ook naast buren gewoond die geen rekening met mij hielden maar ik wel met hun ,want ze hadden van mij totaal geen last maar het waren dan ook asosiale buren
Reageer op deze reactieGepost door bertvaneck op Donderdag 29 Juli 2010 17:40:26
"Wie goed doet, goed ontmoet" en "Beter een goede buur dan een verre vriend". Twee oude, maar oer-hollandse spreekwoorden die men in ere moet houden. Als jezelf het goede voorbeeld geeft, is er m.i. niets of weinig aan de hand. Wij overlopen elkaar als buren niet, maar kunnen wel op elkaar rekenen.wij overlopen elkaar ook niet maar houden wel contact en elkaar in de gaten er wonen bij ons wat oudere mensen in ons complex,s en zie ik die een paar dagen niet dan ga ik wel langs waar men blij om is
Reageer op deze reactieGepost door J.A.Lebon op Donderdag 29 Juli 2010 18:09:37
Bert van 29.07.2010 om 08.21.00 heeft gelijk.
Buiten hetgeen Bert aanhaalt, kwamen wij vroeger de berg af en daar werd luidkeels bij gezongen.Dan praat je over 20 a 30 jon-gens en meisjes.Saamhorigheid werd dat toen genoemd geloof ik.
Maar ja toen hadden de mensen nog niet allemaal een radio wil ik nog zwijgen van die kijkkast waar iedereen maar voorhangd
en waar bij het warme weer de ramen en deuren open staan moet er natuurlijk geluid naar binnen komen.
Verdraagzaamheid en respect voor een ander behoort tot onze samenleving, maar men moet nou ook weer niet overdrijven.
HOUD EENS EEN B.B.Q. VOOR DE HELE STRAAT LIJKT ME LEUK.
BIJ HET WK VOETBAL GING HET TOCH OOK.
FUN
Reageer op deze reactieBuiten hetgeen Bert aanhaalt, kwamen wij vroeger de berg af en daar werd luidkeels bij gezongen.Dan praat je over 20 a 30 jon-gens en meisjes.Saamhorigheid werd dat toen genoemd geloof ik.
Maar ja toen hadden de mensen nog niet allemaal een radio wil ik nog zwijgen van die kijkkast waar iedereen maar voorhangd
en waar bij het warme weer de ramen en deuren open staan moet er natuurlijk geluid naar binnen komen.
Verdraagzaamheid en respect voor een ander behoort tot onze samenleving, maar men moet nou ook weer niet overdrijven.
HOUD EENS EEN B.B.Q. VOOR DE HELE STRAAT LIJKT ME LEUK.
BIJ HET WK VOETBAL GING HET TOCH OOK.
FUN
Gepost door lagerwerf59 op Donderdag 29 Juli 2010 20:14:43
Aan krijsende baby's kun je niet veel doen,behalve al je Liefde aan ze te geven....maar aan muziek die door de hele straat te horen is,burenruzies ( vaak complete soaps ) en slecht parkeren,zwerfafval etc.Darr erger ik mezelf, en vele anderen met mij,kapot aan!Met een aantal buren zijn we een paar keer naar de desbetreffende personen gegaan die dit veroorzaken,om met ze te praten over een oplossing, maar tot op de dag van vandaag helpt het niet en bellen we regelmatig de politie, want een ieder wil gewoon kunnen Leven en rustig in de tuin kunnen zitten....Het was ooit een rustige wijk....Maar rekening houden met elkaar lukt hier ( voorlopig ) niet.
Reageer op deze reactieGepost door miesjeplus op Donderdag 29 Juli 2010 21:58:44
Ik woon in een kleine stad in een rustige straat. Ik heb zelden last van mijn buren. En als dat wel zo is, bel ik aan en vraag of het wat minder mag.
Reageer op deze reactieGepost door BorgQueen op Donderdag 29 Juli 2010 22:38:05
Buren houden geen rekening meer met elkaar.
Blaffende hond, heel vroeg of heel laat, gedurende de dag zeer regelmatig minuten achter elkaar. Wordt niet uitgelaten, maar in de tuin gezet. Wil naar binnen, blaffen.Als je er wat van zegt krijg je als antwoord: Dat vindt hij leuk(ik niet),of ga maar in het buitengebied wonen ( als ik het geld had, graag). Ook verlichting in de tuin : Een lamp die 's nachts de gevel verlicht. Wij slapen aan die kant. Gevraagd of er een bewegingsmelder op gezet kan worden ipv een lichtsensor. Nee dus. Er is wel een bouwlamp bij gekomen met een bewegingsmelder.Die verlicht zelfs de tuinen van de overburen.
Parkeren voor onze garage of oprit, terwijl er op straat plaats genoeg is.
Knallende muziek, zo dat in de tuin zitten niet leuk meer is.
Schreeuwende kinderen tot ruim na 23.00 uur 's avonds.
Woongenot wordt op deze manier flink om laag gehaald en je mag er niets van zeggen.
Reageer op deze reactieBlaffende hond, heel vroeg of heel laat, gedurende de dag zeer regelmatig minuten achter elkaar. Wordt niet uitgelaten, maar in de tuin gezet. Wil naar binnen, blaffen.Als je er wat van zegt krijg je als antwoord: Dat vindt hij leuk(ik niet),of ga maar in het buitengebied wonen ( als ik het geld had, graag). Ook verlichting in de tuin : Een lamp die 's nachts de gevel verlicht. Wij slapen aan die kant. Gevraagd of er een bewegingsmelder op gezet kan worden ipv een lichtsensor. Nee dus. Er is wel een bouwlamp bij gekomen met een bewegingsmelder.Die verlicht zelfs de tuinen van de overburen.
Parkeren voor onze garage of oprit, terwijl er op straat plaats genoeg is.
Knallende muziek, zo dat in de tuin zitten niet leuk meer is.
Schreeuwende kinderen tot ruim na 23.00 uur 's avonds.
Woongenot wordt op deze manier flink om laag gehaald en je mag er niets van zeggen.
Gepost door Stoelendans op Donderdag 29 Juli 2010 23:28:08
Is inderdaad helaas zo... Buren die de hele dag, dus ook 's avonds, al hun telefoongesprekken in de tuin voeren (op luide toon) en hun 2 kleine kinderen plus buurtkinderen in een kinderbadje buiten in de tuin zetten, met al het gekrijs en gegil van dien, plus ook nog eens 2 honden die ze regelmatig halve dagen alleen laten en die dan constant blaffen en janken... Als je er iets van zegt, is de reactie: "Het is MIJN tuin!" Of: "Het kan nog veel erger"! Of: "Ga maar naar het bejaardenhuis". We zijn 61 en 57, dat is toch wel te vroeg, dachten wij! Politie komt niet als je ze belt, want het heeft geen prioriteit. "Helaas" is het een koophuizenbuurt, want als huurder kun je klagen bij je verhuurder wegens bedorven woongenot. Andere buren hebben ook last, maar durven niets te zeggen, bang om na de vakantie hun huis niet meer aan te treffen zoals ze het hebben achtergelaten. Puur terrorisme!
Reageer op deze reactieGepost door majojoli op Donderdag 29 Juli 2010 23:59:33
Waarom moet ik meegenieten van de muziek van mijn buren en waarom moeten zij zo schreeuwen. Ik moet gewoon mijn radio uitzetten omdat ik door hun muziek de mijne niet meer hoor. Ik heb eens gevraagd of het wat zachter mocht, maar helaas mijn auto zat de volgende dag onder de krassen. En bewijs maar dat zij het hebben gedaan. Verder werd de muziek alleen maar harder. Tja, ik ben toch te trots om weg te gaan voor die a-socialen, ik laat me niet wegpesten. Wij zijn dus de zeikerds en worden kwaad door ze aangekeken.....Maar ik moet wel om 5.30 mijn bed uit om naar mijn werk te gaan. Er zijn meer buren die er last van hebben, maar zij durven hun mond niet open te doen. Bang dat hun auto ook aan de beurt komt. Jammer! Toch blijf ik me eraan ergeren........ En dan de tuin van ze. Net een vuilnisbelt.......
Reageer op deze reactieGepost door majojoli op Vrijdag 30 Juli 2010 00:10:26
Ik ben naar de buren geweest om rustig te praten, ze zeggen dan dat het goed is en begrip hebben, maar zodra ik mijn rug heb gekeerd gaat het gelijk verder. Ik geef het goede voorbeeld, ben niemand tot last. Alleen begint mijn zoon van 18 zich nu te irriteren. Hij moet van mij rekening met anderen houden. Tja, hij zegt dan dat de buren dit toch ook niet doen met ons......Er wordt inderdaad nogal eens te weinig rekening gehouden met de buren. Het moet maar kunnen en het rekening houden met elkaar is in onze maatschappij aan het verdwijnen. We kunnen het echter keren door zelf het goede voorbeeld te geven en tactisch mensen aanspreken.Een kwestie van positief denken.
Reageer op deze reactieGepost door ferry op Vrijdag 30 Juli 2010 00:33:55
na 28 jaar als buren naast elkaar, is in 2007 onenigheid ontstaan, doordat de buurvrouw haar kleinkind van 4 jaar het hand boven het hoofd heeft gehouden, terwijl de buurvrouw als ouder persoon drommels goed moet beseffen dat haar kleinkind heeft gejokt, en dat dit kleinkind respect dient te hebben voor een ouder persoon, en niet gaat liegen om maar gelijk te krijgen van de oma. Met andere woorden : de buurvrouw maakte mij dan uit voor leugenaar, terwijl dat kleinkind wist dat ze jokte. Dit deed de deur dicht, en heb ik gezegd zolang de buurvrouw niet haar excuus aanbiedt, hoeft ze niet te rekenen op een goedmaker. Zo zie je maar weer, de buren hebben altijd goed geprofiteerd van onze goedheid, maar ze zijn erg asociaal bezig en hebben geen manieren. Onlangs in 2008 probeerde de buurvrouw via een kerstkaart contact te zoeken. ze wilde de strijdbijl begraven, echter ik heb gezegd, dat gaat zo maar niet. eerst zal ze haar excuus aan moeten bieden want zij is degene die de fout is ingegaan en niet ik. Uiteraard vond ze dat niet nodig, waarna ik heb gezegd, dat ze goed asociaal bezig is , en dat ze het nu wel helemaal kan vergeten dat ik ooit nog tegen haar zal praten. haar man, die idem weet dat zijn vrouw fout is, heult met haar mee en is echt een slappe hap. Ik heb altijd voor deze buren klaar gestaan,ze durfden het om geld te lenen van mijn partner, maar dat vergeten ze. Sinds ze een franchise stomerij hebben, pocht de buurman met geld. En toen mijn partner voor de grap hem vroeg: zeg, Jaap kan ik wat geld bij je lenen? was zijn antwoord: ga er maar voor werken. Mijn partner zei toen: je bent zeker al vergeten dat je mij ooit om geld heb gevraagd en ik het je direct zonder aarzelen heb gegeven? Ze hebben geen benul hoe het leven in elkaar steekt. De buurvrouw roddelt over iedereen,maar als ze de waarheid te horen krijgt, dan gilt ze moord en brand. Dit zijn de aso buren en ze zullen nooit en te nimmer rekening houden met anderen.voorbeelden genoeg over deze aso buren, maar dan wordt het een opsomming van waar gebeurde perikelen.
Reageer op deze reactieGepost door bertvaneck op Vrijdag 30 Juli 2010 07:27:44
na 28 jaar als buren naast elkaar, is in 2007 onenigheid ontstaan, doordat de buurvrouw haar kleinkind van 4 jaar het hand boven het hoofd heeft gehouden, terwijl de buurvrouw als ouder persoon drommels goed moet beseffen dat haar kleinkind heeft gejokt, en dat dit kleinkind respect dient te hebben voor een ouder persoon, en niet gaat liegen om maar gelijk te krijgen van de oma. Met andere woorden : de buurvrouw maakte mij dan uit voor leugenaar, terwijl dat kleinkind wist dat ze jokte. Dit deed de deur dicht, en heb ik gezegd zolang de buurvrouw niet haar excuus aanbiedt, hoeft ze niet te rekenen op een goedmaker. Zo zie je maar weer, de buren hebben altijd goed geprofiteerd van onze goedheid, maar ze zijn erg asociaal bezig en hebben geen manieren. Onlangs in 2008 probeerde de buurvrouw via een kerstkaart contact te zoeken. ze wilde de strijdbijl begraven, echter ik heb gezegd, dat gaat zo maar niet. eerst zal ze haar excuus aan moeten bieden want zij is degene die de fout is ingegaan en niet ik. Uiteraard vond ze dat niet nodig, waarna ik heb gezegd, dat ze goed asociaal bezig is , en dat ze het nu wel helemaal kan vergeten dat ik ooit nog tegen haar zal praten. haar man, die idem weet dat zijn vrouw fout is, heult met haar mee en is echt een slappe hap. Ik heb altijd voor deze buren klaar gestaan,ze durfden het om geld te lenen van mijn partner, maar dat vergeten ze. Sinds ze een franchise stomerij hebben, pocht de buurman met geld. En toen mijn partner voor de grap hem vroeg: zeg, Jaap kan ik wat geld bij je lenen? was zijn antwoord: ga er maar voor werken. Mijn partner zei toen: je bent zeker al vergeten dat je mij ooit om geld heb gevraagd en ik het je direct zonder aarzelen heb gegeven? Ze hebben geen benul hoe het leven in elkaar steekt. De buurvrouw roddelt over iedereen,maar als ze de waarheid te horen krijgt, dan gilt ze moord en brand. Dit zijn de aso buren en ze zullen nooit en te nimmer rekening houden met anderen.voorbeelden genoeg over deze aso buren, maar dan wordt het een opsomming van waar gebeurde perikelen.nou als ik u verhaal leest lijkt het niet zo moeilijk om met u ruzie of woorden te krijgen ik ben blij dat ik iets anders in elkaar zit en niet overal zo punt van maakt om over een kind van 4 jaar ruzie te maken en dan gelijk schrijven dat de buren aso zijn dat gaat mijn te ver vrg Bert
Reageer op deze reactieGepost door FamkeK op Vrijdag 30 Juli 2010 09:21:27
Ik heb het idee dat de degene die de "herrie" maken het zelf vaak niet in de gaten hebben, omdat ze gewend zijn hard te praten. Vaak zijn het aardige mensen.Maar ik vind het ook wel jammer dat als ik op balkon zit de vogels door het lawaai niet kan horen.
FamkeK
Reageer op deze reactieFamkeK
Gepost door mgadvies op Vrijdag 30 Juli 2010 12:50:48
Ik ben het ook zat , al die herrie om je heen, nooit eens lekker rustig in de tuin een boek lezen.
Als ik de loterij win koop ik een mooi vrijstaand huis, niet ver van de bewoonde wereld.
ik ben het helemaal met je eens, gelukkig woon ik redelijk vrij maar ben zeker van plan vrijstaand te gaan wonen. Ben hard op weg om dit mogelijk te maken via een leuke manier om (part-time) een bovengemiddeld inkomen op te bouwen wat mij die vrijheid gaat brengen, dat is mijn doel (zie www.groeiend-inkomen.nl) Sterkte en er zijn oplossingen!
Reageer op deze reactieAls ik de loterij win koop ik een mooi vrijstaand huis, niet ver van de bewoonde wereld.
ik ben het helemaal met je eens, gelukkig woon ik redelijk vrij maar ben zeker van plan vrijstaand te gaan wonen. Ben hard op weg om dit mogelijk te maken via een leuke manier om (part-time) een bovengemiddeld inkomen op te bouwen wat mij die vrijheid gaat brengen, dat is mijn doel (zie www.groeiend-inkomen.nl) Sterkte en er zijn oplossingen!
Gepost door betsybb op Vrijdag 30 Juli 2010 13:27:54
Buren moeten inderdaad meer bezig zijn met hun zelf en zich niet zo bemoeien met anderen. Verder vindt ik ook wel dat de mensen asosialer worden in hun gedrag. Open houtkachels zijn in nou wij weten daar alles van. Als de buren (jonge mensen) hun houtkachel aandoen, en het maakt niet uit of het warm of koud buiten is, dan vergaan wij van de rook en moet ik alle ramen en deuren dicht doen. En als je er wat van zegt, kan je alleen maar een grote bek krijgen en de opmerking dan doe je raam toch aan de andere kant open, maar wij moeten dus wel met een dichte deur en binnen gaan zitten met het warme weer omdat zij geen rekening houden met de buren. Zijn naaste buren aan de andere kant dat is een oom en tante, dus die zeggen sowieso al niets. Heel vervelend maar ze laten zich niets zeggen en doen gewoon maar waar ze zin in hebben.
Ook luid praten luide muziek enz. Gek worden wij ervan.
Verhuizen is ook nu nog geen optie.
Reageer op deze reactieOok luid praten luide muziek enz. Gek worden wij ervan.
Verhuizen is ook nu nog geen optie.
Gepost door johannesz op Vrijdag 30 Juli 2010 16:21:30
Vergeet niet dat bijna iedereen een buur is, wat gij niet wilt wat u geschied dat wil een ander ook niet
Reageer op deze reactieGepost door majojoli op Vrijdag 30 Juli 2010 16:43:06
Het is zo jammer dat sommige mensen vinden dat herrie maken en rotzooi maken gewoon is. Sommige mensen denken dat ze alleen in de wijk wonen. Ik probeer ook te genieten van mijn tuin en hou altijd rekening met een ander. Maar op een gegeven moment ga je zelf ook denken: Ze barsten maar, ik hou ook geen rekening meer met ze. Maar dan heb je er de buren mee die zich wel normaal gedragen en dat wil je ook niet.
Verhuizen lijkt me ook geen optie, want je hebt overal wel bepaalde aso's in de straat. Jammer dat niet iedereen zich aan jou spreuk houdt, dan zou de wereld er een stuk leuker uitzien.
Vergeet niet dat bijna iedereen een buur is, wat gij niet wilt wat u geschied dat wil een ander ook niet
Reageer op deze reactieVerhuizen lijkt me ook geen optie, want je hebt overal wel bepaalde aso's in de straat. Jammer dat niet iedereen zich aan jou spreuk houdt, dan zou de wereld er een stuk leuker uitzien.
Vergeet niet dat bijna iedereen een buur is, wat gij niet wilt wat u geschied dat wil een ander ook niet
Gepost door jodytje op Maandag 02 Augustus 2010 01:35:28
Ondanks dat wat ik hier allemaal lees, eigenlijk heel triest is, was ik toch blij het te lezen.Ik heb n.l. zelf ondertussen het gevoel gekregen, dat ik een intolerante zeurpiet ben en dat buiten mij vrijwel iedereen alles maar goed vindt van elkaar....
Dat komt, omdat ik in een centraal wonenproject woon, nu 24 jaar, waar ik bij elkaar al zo'n 11 jaar overlast ervaar van het gebruik van de gemeenschappelijke tuin waaraan ik woon. Maar gek genoeg wordt juist hier de tendens gehanteerd, dat je toch van alles moet tolereren van elkaar omdat het een woonproject is...
Dat betekent, dat in het stuk waar ik woon, kinderen over de gang hollen, met deuren slaan en gillen.Niet af en toe, maar zeer regelmatig, terwijl de ouder op zijn gemak zit te kletsen in de tuin.Dat betekent ook, dat er van alles in de tuin wordt geplaatst zonder overleg, van een in mijn ogen lelyk beeld recht voor mijn keukenraam, tot aan een enorme partytent toe, waar in de zomer(die duurt ongeveer van april tot oktober hier...)tot diep in de nacht keihard wordt gekletst over van alles, dat ik woordelijk versta vanuit mijn bed...(ongewenste intimiteit....)Honden die blaffen en men laat ze...En zo zijn er nog meer dingen, maar lees maar hieronder, want ik herken alles wat geschreven is.En inderdaad: ik moet ook zeggen, al klinkt dat echt vreselijk, dat het vroeger anders was: dat het normaal was om rekening te houden met elkaar, zonder dat je er naar toe moest om dat te vragen!Mijn eigen kinderen, die nu volwassen zijn,mochten zich niet zo gedragen van mij, zo grenzeloos.En tegen 11 uur savonds was het stil, dat vond iedereen normaal. Hoe komt het toch, vraag ik me regelmatig af, dat zelfs hier die a-sociale houding nu als normaal geldt?(eerlijkheidshalve moet ik zeggen, dat het grootste deel van ons complex zich wel sociaal opstelt. Helaas woon ik in het deel dat zich alleen "sociaal" gedraagt naar mensen, die zich in die groep bevinden)Ik ben het zo zat, altijd die onrust voor mijn huis, altijd die herrie. Kan iemand hier iets over zeggen: hoe het zou komen, die verandering?
Reageer op deze reactieDat komt, omdat ik in een centraal wonenproject woon, nu 24 jaar, waar ik bij elkaar al zo'n 11 jaar overlast ervaar van het gebruik van de gemeenschappelijke tuin waaraan ik woon. Maar gek genoeg wordt juist hier de tendens gehanteerd, dat je toch van alles moet tolereren van elkaar omdat het een woonproject is...
Dat betekent, dat in het stuk waar ik woon, kinderen over de gang hollen, met deuren slaan en gillen.Niet af en toe, maar zeer regelmatig, terwijl de ouder op zijn gemak zit te kletsen in de tuin.Dat betekent ook, dat er van alles in de tuin wordt geplaatst zonder overleg, van een in mijn ogen lelyk beeld recht voor mijn keukenraam, tot aan een enorme partytent toe, waar in de zomer(die duurt ongeveer van april tot oktober hier...)tot diep in de nacht keihard wordt gekletst over van alles, dat ik woordelijk versta vanuit mijn bed...(ongewenste intimiteit....)Honden die blaffen en men laat ze...En zo zijn er nog meer dingen, maar lees maar hieronder, want ik herken alles wat geschreven is.En inderdaad: ik moet ook zeggen, al klinkt dat echt vreselijk, dat het vroeger anders was: dat het normaal was om rekening te houden met elkaar, zonder dat je er naar toe moest om dat te vragen!Mijn eigen kinderen, die nu volwassen zijn,mochten zich niet zo gedragen van mij, zo grenzeloos.En tegen 11 uur savonds was het stil, dat vond iedereen normaal. Hoe komt het toch, vraag ik me regelmatig af, dat zelfs hier die a-sociale houding nu als normaal geldt?(eerlijkheidshalve moet ik zeggen, dat het grootste deel van ons complex zich wel sociaal opstelt. Helaas woon ik in het deel dat zich alleen "sociaal" gedraagt naar mensen, die zich in die groep bevinden)Ik ben het zo zat, altijd die onrust voor mijn huis, altijd die herrie. Kan iemand hier iets over zeggen: hoe het zou komen, die verandering?
Gepost door jwijng4298 op Maandag 02 Augustus 2010 12:23:31
Mijn acterburen luisteren naar de radio in de tuin. Zij zitten dan tegen mijn erfgrens aan.Zitten op deze plaats ook te telefoneren.Hebben twee katten die in mijn tuin hun behoefte doen.Zijn sinds enkele weken een hond.Beide verzorgers werken 5 dagen in de week. Verlaten hun huis om 08.00uur en zijn om 18.00 uur weer present.De gehele dag een hinderlijk geblaf en gehuil van de hond.Geen prettig verblijf in mij eigen tuin.
DIT ZIJN GEEN DIERENLIEFHEBBERS MAAR ASOS.
Truus
Reageer op deze reactieDIT ZIJN GEEN DIERENLIEFHEBBERS MAAR ASOS.
Truus
Gepost door tonhas op Maandag 02 Augustus 2010 12:26:00
De overlast van buren is met de desbetreffende buren te bespreken het gaat toch ook om leven en laten leven maar wonen in een A'sociale deelgemeente is erger en niet bespreekbaar als men op nog geen 20m van de voordeur een voetbalkooi plaatst waarin men dag en nacht met veel herrie mag worden voetballen.
Reageer op deze reactieGepost door masja op Dinsdag 03 Augustus 2010 15:36:09
Gaarne zou ik een discussie starten met andere slachtoffers van geluidsterreur.Zie discussie!
Tevens wil ik alle dromers over het spreekwoordelijke "hutje op de hei "uit hun droom helpen(helaas).Er verhuizen steeds meer mensen naar het platte land om juist DAAR herrie te gaan maken.
Bekijk ook eens de site van de NSG.
Bekijk ook eens de site van stopdemuziekte.nl
Reageer op deze reactieTevens wil ik alle dromers over het spreekwoordelijke "hutje op de hei "uit hun droom helpen(helaas).Er verhuizen steeds meer mensen naar het platte land om juist DAAR herrie te gaan maken.
Bekijk ook eens de site van de NSG.
Bekijk ook eens de site van stopdemuziekte.nl
Gepost door steenbloem op Dinsdag 03 Augustus 2010 18:41:56
Ik ben het er helemaal mee eens. Gisteravond laat vond iemand het nodig om houtjes te gaan hakken tot omstreeks 23.00 uur. Er willen dan al mensen slapen en bovendien vind ik dat er rekening moet worden gehouden met kleine kinderen.
Gepost door Jaga.
Reageer op deze reactieGepost door Jaga.
Gepost door bertvaneck op Dinsdag 03 Augustus 2010 19:45:22
Gaarne zou ik een discussie starten met andere slachtoffers van geluidsterreur.Zie discussie!
Tevens wil ik alle dromers over het spreekwoordelijke "hutje op de hei "uit hun droom helpen(helaas).Er verhuizen steeds meer mensen naar het platte land om juist DAAR herrie te gaan maken.
Bekijk ook eens de site van de NSG.
Bekijk ook eens de site van stopdemuziekte.nl
nou voor mijn mogen de mensen een hutje op zoeken op de hei die daar behoeften aan heeft laat mijn maar fijn wonen in het centrum van de stad als je huis of flat goed is geïsoleerd hebt je weinig last is mijn ervaring
Reageer op deze reactieTevens wil ik alle dromers over het spreekwoordelijke "hutje op de hei "uit hun droom helpen(helaas).Er verhuizen steeds meer mensen naar het platte land om juist DAAR herrie te gaan maken.
Bekijk ook eens de site van de NSG.
Bekijk ook eens de site van stopdemuziekte.nl
nou voor mijn mogen de mensen een hutje op zoeken op de hei die daar behoeften aan heeft laat mijn maar fijn wonen in het centrum van de stad als je huis of flat goed is geïsoleerd hebt je weinig last is mijn ervaring
Gepost door zout op Vrijdag 06 Augustus 2010 14:28:00
Ik ben een paar jaar terug mijn (huur)huis uitgepest door de paranoide vriendin van mijn huisbaas: nachtenlang lawaai, schreeuwende ruzies en soms een bedreiging; zij woonden in hetzelfde huis op een andere etage. Ook over barbecueende buren kan ik meepraten. Zie mijn blog http://www.zoutewoorden.nl/zoutkorreltjes. Sterkte iedereen, Christiane
Reageer op deze reactieZelf een discussie beginnen?
U kunt reageren op artikelen, maar ook zelf een discussieonderwerp starten.




Lees verder