*

Ja, ik neem een abonnement op Plus Magazine en betaal €35 via automatische incasso.
AANHEF
Het abonnement loopt tot wederopzegging en geldt alleen binnen Nederland. U gaat hiermee akkoord met de leveringsvoorwaarden (zie colofon of www.plusonline.nl/leveringsvoorwaarden)

Nu ook:


PlusOnline Magazine
Word nu abonnee!


1 Jaar Plus Magazine voor slechts €35

Profiteer van:
•    33% Korting op de winkelprijs
•    GRATIS gezondheidsspecial
•    Plustelefoon voor financieel & juridisch advies
•    Elke maand ruim 200 pagina's
•    Gratis toegang tot het PlusArchief
•    50% Korting op de toegang van de 50PlusBeurs

 

Deze maand in
Aanbieding

Wat vindt u van demonstraties tegen de Olympische Spelen?

Door:
De olympische vlam vertegenwoordigt respect, vriendschap en vooruitgang. Toch wordt deze vlam gebruikt om de aandacht op Tibet te vestigen. Kan dit? Wat vindt u?

Om te kunnen reageren dient u eerst in te loggen:
gebruikersnaam
wachtwoord
 

Gepost door finest op Dinsdag 08 April 2008 14:49:54
Ik vind het goed dat er veel aandacht is voor de mensenrechten in China, maar je moet er niet de sporters mee belasten. Het IOC had jaren geleden niet moeten kiezen voor China om de OS te organiseren.
Reageer op deze reactie

Gepost door steenbloem op Donderdag 10 April 2008 09:39:52
Ik vind het goed dat er veel aandacht is voor de mensenrechten in China, maar je moet er niet de sporters mee belasten. Het IOC had jaren geleden niet moeten kiezen voor China om de OS te organiseren.
Als de leiders van alle landen wegblijven van de openingsceremonie, geven ze in ieder geval een blijk van afkeuring van de manier waarmee China met de mensenrechten omgaat, m.n. in Tibet.
Reageer op deze reactie

Gepost door SREMMAL op Donderdag 10 April 2008 09:40:15
Respect voor mensen en hun rechten worden door China met voeten getreden. Vrienden kunnen we dus niet van (de Chinese leiding) zijn. Het enige dat kennelijk voor het westen van belang blijkt is (onze commerciele) vooruitgang. Dus als we eerlijk zijn en iets van onze mening willen laten zien, dan moeten we nu een signaal afgeven. Iedere sporter dient zijn eigen geweten te raadplegen of hij/zij wel wil deelnemen.
Reageer op deze reactie

Gepost door chicago op Donderdag 10 April 2008 09:49:17
Dit had het IOC , jaren geleden ook kunnen bedenken , en hadden dan China niet als gastheer voor de spelen uit moeten kiezen , dit is toch niet 'iets' van de laatste 4 jaar .... !!
Reageer op deze reactie

Gepost door hrplatje op Donderdag 10 April 2008 11:46:05
ik ben het helemaal eens met voorgaande schrijver, we weten al jaren dat de OS in China worden gehouden en nu moet er opeens aandacht aan worden geschonken, natuurlijk is het verkeerd wat er met de mensenrechten gebeurd maar kijk ook eens naar Amerika, die mensen hebben pas boter op hun hoofd, ze verwijten anderen wat ze zelf ook doen. Dus laten de sporters lekker doen waar ze jaren voor hebben getraind en laat de politiek dit maar oplossen, Jongens en Meiden sporters ga ervoor.!!
Reageer op deze reactie

Gepost door crisjoke op Donderdag 10 April 2008 11:49:28
De Chinese regering vertegenwoordigt geen respect. Ze organiseren alleen hun eigen belang.PR is goed als je ook respect toont voor Tibetaans cultureel erfgoed.De wereldleiders
durven uit eigen belang niets daadkrachtig te ondernemen tegen het grote China.
Reageer op deze reactie

Gepost door gerbelmer op Donderdag 10 April 2008 11:50:18
De versterkte aandacht voor China in verband met de Olympische Spelen maakt protesteren tegen de wantoestanden in dat land uiterst effectief. Actiegroepen zouden gek en/of dom zijn als ze van die mogelijkheid GEEN gebruik zouden maken. Er wordt al heel lang actie gevoerd tegen het schenden van mensenrechten en de bezetting van Tibet. Aan die protestacties werd aanzienlijk minder aandacht besteed dan momenteel het geval is.
Het IOS had destijds gewoon beter moeten nadenken en voor een ander land moeten kiezen. Dat zou voor de sport en de deelnemers veel beter zijn geweest.
Aan de andere kant is het wel zo dat de spelen en de politieke tamtam zullen bijdragen aan positieve veranderingen in China. Door de grote aandacht komt alles in een stroomversnelling.
In een modern en steeds welvarender land kun je ten aanzien van mensenrechten geen Middeleeuws beleid blijven voeren. Dat gaat wringen op den duur.

Ger Belmer, Purmerend
Reageer op deze reactie

Gepost door speedygonsalis op Donderdag 10 April 2008 12:14:46
eigenlijk wel goed dat er wat aan gedaan word, maar dat moet niet voor de sporters gelden, daar had het oic moeten doen, toen ze voor cina kozen, dat vind ik nog steeds een domme zet van ze.hopelijk loopt alles goed voor onze sporters en gaat het toch door voor ze.
Reageer op deze reactie

Gepost door doerak op Donderdag 10 April 2008 13:30:19
Weet u wat een mensen recht is. Dat we wereldwijd verlost worden van huigelaars. 7 jaar is het doodstil geweest bij onze zogenaamde bn ers en andere oproerkraaiers over China.Sporters die zich krom getraind hebben zijn nu de dupe
Reageer op deze reactie

Gepost door driekus op Donderdag 10 April 2008 14:09:59
IK VIND HET NIET JUIST DAT MEN NU TAMTAM MAAKT . MEN WIST EEA TOEN MEN CHINA AANWEES VOOR DE SPELEN. NU MISBRUIKT MEN DIE SPELEN VOOR ZAKEN DIE DAAR NIET THUIS HOREN
Reageer op deze reactie

Gepost door harry009 op Donderdag 10 April 2008 18:46:22
Ik ben het ermee eens ,aan al degene die vooraf hun mening geuit hebben,dat het niet op de sport gereageert mag worden .De kopstukken hebben er te weinig aan gedaan ,en men wist van te voren,wat er gaande was.Sta er niets van te kijken dat er velen zijn die twijfelen. Ik dacht nog steeds dat sport verbroederd.Helaas gaat het de andere kant op.
Reageer op deze reactie

Gepost door rulee op Donderdag 10 April 2008 21:44:26
Typisch iets van politiek correcte instanties, zoals bv. Amnesty International. Houd politiek hierbuiten. Als ik als topsporter jaren intensief getraind heb voor deelname aan deze OS, wie heeft dan het recht mij hiervan te weerhouden?
Reageer op deze reactie

Gepost door hcidevries op Vrijdag 11 April 2008 11:12:51
Dit is de uitgesproken gelegenheid om de aandacht op Tibet te vestigen. Door de protesten komt het wereldwijd onder de aandacht zoals nog nooit het geval is geweest sinds de brute
inlijving van Tibet. De Chineese regering heeft de wereldopinie niet in de hand en heel misschien is dit de aanzet tot een andere gedachtengang en mogelijkerwijze een toekomstige ommekeer. Het is heel goed dat mensen wereldwijd zich nu wel om het probleem van Tibet bekommeren en nu is de tijd er rijp voor zodat het ook overal wordt opgepakt. Het belang van de Tibetanen vind ik in dit geval belangrijker dan dat van de sporters.
Mevr. H. de Vries
Reageer op deze reactie

Gepost door Dinish op Vrijdag 11 April 2008 20:45:37
hoelang is dit al gaande tussen china en tibet
Reageer op deze reactie

Gepost door rudolfjacob op Zaterdag 12 April 2008 16:29:25
Van waar toch die aanhoudende bezorgdheid over de sporters. Leven die lui in een soort luchtledig waarin geen plaats is voor de werkelijkheid. Er is wel degelijk reden voor bezorgdheid, te weten over het lot van dissidente Chinezen en Tibetanen. China is nog altijd een politiestaat, economische voorspoed en keiharde repressie gaan hand in hand. Natuurlijk hadden de spelen nooit aan zo'n land toegekend mogen worden, maar ja m.n. het vrije Westen is een beetje bang voor China en we moeten toch ook aan onze economie denken nietwaar?
Reageer op deze reactie

Gepost door koos verstegen op Zondag 13 April 2008 13:17:25
Dat de mensenrechten nageleefd moeten worden staat buitenkijf. Maar sport en politiek moet gescheiden blijven. Doordat er wereldleiders niet bij de opening zullen zijn, daar zal de opening er niet anders uit gaan zien. Maar deze leiders moeten op andere daarvoor geschikte momenten meer aandacht voor vragen. Nogmaals sport en politiek moeten gescheiden blijven.
Reageer op deze reactie

Gepost door M.postma op Zondag 13 April 2008 14:00:55
Het is een goede zaak dat er aandacht wordt geschonken aan de situatie in Tibet,maar ik vind het onjuist dat daar de sporters voor worden gebruikt.Daar hebben we de politiek voor.
Reageer op deze reactie

Gepost door majok op Zondag 13 April 2008 22:40:59
'De wereld' is een beetje bang van China. We willen graag zaken doen met China en zo wat geld te verdienen. Hypocriet als we zijn willen we zo graag geld verdienen dat we door de vingers zien dat China met de mensenrechten erg 'ruim' omgaat.
Zo kreeg China de Olympische spelen, volgens mij ook, om o.a. handelsbetrekkingen terug te kunnen krijgen (geld te verdienen). De Olympische sporters moeten zelf uitmaken of ze hun sport wel in zo'n land willen bedrijven. Bij het rondlopen met deOlympische vlam was juist een stil protest op zijn plaats geweest. Een protest met geweld niet.
Reageer op deze reactie

Gepost door Elga op Zondag 13 April 2008 22:46:01
China is uitgekozen en geaccepteerd om de Olympische Spelen te verzorgen . Waar is ons respect dáarvoor ?
Reageer op deze reactie

Gepost door reeken op Maandag 14 April 2008 21:00:49
Probleem is dat er zowel via de vlamloop als via de opening met regeringspersonen toch een relatie met de politiek wordt gelegd. Zo'n relatie moet er helemaal af tot het een puur sportfeest voor sporters is. Dat geeft ook alle dagen ruimte voor politieke protesten, maar niet over de rug van sporters meer.
Reageer op deze reactie

Gepost door p.cammel.sr op Zondag 20 April 2008 18:43:43
Reageer op deze reactie

Zelf een discussie beginnen?
U kunt reageren op artikelen, maar ook zelf een discussieonderwerp starten.