*

Ja, ik neem een abonnement op Plus Magazine en betaal €30 via automatische incasso.
AANHEF
Het abonnement loopt tot wederopzegging en geldt alleen binnen Nederland. U gaat hiermee akkoord met de leveringsvoorwaarden (zie colofon of www.plusonline.nl/leveringsvoorwaarden)

Nu ook:


PlusOnline Magazine
Word nu abonnee!


1 Jaar Plus Magazine voor slechts €30

Profiteer van:
•    40% Korting op de winkelprijs
•    GRATIS 2 Gezondheidsspecials
•    Plustelefoon voor financieel & juridisch advies
•    Elke maand ruim 200 pagina's
•    Gratis toegang tot het PlusArchief
•    50% Korting op de toegang van de 50PlusBeurs

 

Deze maand in
Aanbieding
De mooiste Noorse Fjorden
Ontdek de Noorse fjorden tijdens deze 13-daagse cruise
Kies uw eigen kajuit!
Langer leven met koffie
Dinsdag 08 januari 2008 , reageer

Het effect van koffie op de gezondheid is een discussie die al even meegaat. Het zou slecht zijn voor de cholesterolspiegels en de bloeddruk. Onlangs hebben Finse onderzoekers ontdekt dat je er juist ouder mee wordt.

Langer leven met koffie

Naarmate een 70-plusser meer koffie drinkt is de kans op langer leven groter. Er is door Finse onderzoekers vijftien jaar onderzoek naar gedaan. Zij volgden ruim achthonderd 70-plussers. Het onderzoek startte in 1991 met ouderen die op dat moment tussen de 70 en 94 jaar oud waren. Het uitgangspunt waren de koffiedrinkers die een tot twee koppen koffie per dag dronken. Ouderen die geen koffie dronken hadden een iets hogere sterftekans, 0,98 ten opzichte van het uitgangspunt (1,0). Werden er drie to vier koppen koffie genuttigd dan zakte de sterftekans naar 0,96. Echt spectaculair werd het bij het drinken van zeven koppen koffie of meer per dag, bij hen daalde de sterftekans naar 0,76. De verklaring van de Finse onderzoekers is dat koffie rijk is aan polyfenolen, daarmee zou het een belangrijke bron van antioxidanten zijn. Antioxydanten zouden de eigenschap hebben veroudering van cellen te voorkomen.

Het nut van koffie werd al eerder aangetoond in het promotieonderzoek van Boukje van Gelder, zij toonde aan dat mannen die drie koppen koffie per dag drinken minder mentaal achteruit gaan. Verder is uit onderzoek gebleken dat koffie bescherming biedt tegen suikerziekte, mits gedronken zonder suiker.

Auteur:Nico van Scheijndel

Er zijn nog geen reacties

Nieuwsbrief

Meld u nú aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief van PlusOnline en maak 3x kans op een printer van Epson t.w.v. €229,99!
Al 143.361 inschrijvers

Aanmelden

Nog geen gebruikersnaam en wachtwoord? Meld u nu aan, vul uw profiel in en profiteer van de voordelen!
Al 142.528 aanmelders